گرامر Imperative یا وجه امری در انگلیسی؛ توضیح کامل و جامع

زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
گرامر Imperative یا وجه امری در انگلیسی؛ توضیح کامل و جامع

تو این نوشته از لینگومن می خوام گرامر Imperative وجه امری در انگلیسی (Imperative mood) را آموزش بدم. از این وجه همونطور که از اسمش بر میاد برای دستور دادن و امثالهم استفاده می شه. با هم بریم برای آموزش این بخش از گرامر انگلیسی. 😉

گرامر Imperative یا وجه امری در انگلیسی

فعل امر برای بیان منظورهای مختلفی از قبیل خواهش و تقاضا، پند و اندرز، التماس و دعا، و بالاخره برای امر واقعی به کار می ره. چنانچه عملی یا عدم انجام فعلی رو از مخاطب بخوایم از وجه امری استفاده می شه. مصدر بدون to تو زبان انگلیسی فعل امره و این فعل می بایستی تو ابتدای جمله نوشته بشه.

خب موافقین یه چندتا مثال بزنم؟

مثال:

مصدر: to come
فعل امر: come

مصدر: to listen
فعل امر: listen

مصدرز: to stand
فعل امر: stand

Give the book to me

کتاب را به من بدهید.

فعل امر و خواهش و تقاضا، اکثرا با اضافه کردن کلمه Please به اول یا آخر جمله امری و یا اضافه کردن Shall we ،shall I یا Will you به آخر جملۀ امری صورت می گیره. به مثالای زیر توجه کنین:

Please give me the book

لطفا کتابو به من بدین.

Please turn the light on

لطفا چراغو روشن کنین.

چنانچه بخوایم وجه امری رو منفی کنیم کافیه do not را به صورت فرم مخفف don’t تو ابتدای جمله قرار بدیم.

به مثال های زیر دقت کنین:

مثبت: ! come here

  مکالمه انگلیسی در داروخانه؛ 26 جمله و اصطلاح رایج + فیلم

بیا اینجا

منفی: ! don’t come here

اینجا نیایید

مثبت: ! Listen to me

به حرف من گوش کن

منفی: ! don’t listen to him

به حرف او گوش نکنید.

نکته کلیدی: توجه داشته باشین you همیشه در وجه امری مستتر هست و احتیاجی به بیانش نیست مگر در مواردی که اشاره به فرد خاصی صورت بگیره و در اینجا تاکید روی فرد به خصوصی بین چند نفر هست. هنگام بیان این طور جمله ها باید سعی کنین کلمه you با فشار و تاکید بیشتری تلفظ بشه.

You come here

شما به اینجا بیایید (نه شخص دیگه ای)

مکمل یادگیری وجه امری در انگلیسی

امیدوارم از مطلب بالا لذت برده باشین و بحث وجه امری در انگلیسی رو یاد گرفته باشین. و اما برای یادگیری بیشتر گرامر انگلیسی پیشنهاد می کنم فیلم آموزش گرامر کامل زبان انگلیسی The Complete English Grammar رو فراموش نکنین.

و اما نکته ای که در اینجا حائز اهمیت بسیاره و اغلب زبان آموزا ازش غافل می شن، عناصر مهم در یادگیری و به یادسپاری مطالب مورد مطالعه هست. این سه عنصر، تمرین، تکرار و نظم در یادگیری هستن. بر کسی پوشیده نیست که اگر این سه عنصر در هنگام مطالعه و یادگیری مورد غفلت زبان آموز یا در کل محصل ها قرار بگیره، بی شک تنها عایدیش، اتلاف زمان و هزینه برای یادگیری هست. پس هر مبحثی رو که می خوایم یاد بگیریم باید به این سه عنصر توجه ویژه ای داشته باشیم.

موارد آموخته شده رو تمرین کنیم، تمرین هامونو تکرار کنیم و از همه مهم تر در این دو موضوع نظم و ترتیب داشته باشیم. امیدوارم موارد گفته شده بتونه برای شما زبان آموزای عزیز مفید واقع شده و گامی در جهت بهبود دانش زبانی شما باشه. ما در لینگومن همیشه سعی می کنیم بهترین ها را برای شما به ارمغان بیاوریم.

  الفبای زبان اسپانیایی با تلفظ انگلیسی و فارسی
فیلم آموزش زبان انگلیسی EngVid (آپدیت 2021) جامع و کامل
فیلم آموزش زبان انگلیسی EngVid (آپدیت 2۰۲۴) جامع و کامل

مجموعه جامع فیلم آموزش زبان انگلیسی EngVid با بهره گیری از اساتید خبره در عرصه آموزش زبان انگلیسی توانسته به بهترین شکل ممکن این زبان را به علاقمندان آن آموزش دهد. در این جا ما تمامی فیلم های آموزشی این سری را با کیفیت عالی به همراه زیرنویس انگلیسی شان از ابتدا تا به امروز جمع آوری و در اختیار شما لینگومنان عزیز قرار داده ایم. از جمله ویژگی های این مجموعه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ساده و قابل فهم برای همه
  • دارای زیرنویس انگلیسی
  • قابل استفاده برای تمامی سنین
  • بدون نیاز به دانش زبانی بالا
  • دارای دسته بندی های مختلف
  • توضیح به صورت جامع و کامل
اطلاعات بیشتر و خرید

ادامه مطلب