منابع مناسب برای آیلتس بالای 7 + برنامه پنج مرحله ای آمادگی آیلتس

منابع مناسب برای آیلتس بالای 7 + برنامه پنج مرحله ای آمادگی آیلتس

در این مطلب منابع مناسب برای آیلتس بالای 7 را به شما معرفی می کنیم. این منابع به شما کمک می کنند تا به صورت خودخوان بتوانید در این آزمون نمره حداقل 7 را کسب نمایید. با ما همراه باشید.

منابع مناسب برای آیلتس بالای 7

با توجه به کثرت منابع موجود در بازار آشفته زبان انگلیسی در این مطلب سعی می کنم تا بهترین منابع موجود برای کسب نمره حداقل ۷ در آزمون آیلتس را معرفی کنیم. البته زبان آموزان عزیز بایستی توجه داشته باشند که بسته به سطح فعلی آنها زمان رسیدن به سطح نمره ی ۷ متفاوت است. نکته دیگر این است که چهار مهارت نوشتاری، مکالمه، شنیداری و نوشتاری مثل چهار پایه ی یک صندلی به هم وابسته اند و این طور نیست که مهارت های زبان آموز در یک مهارت اختلاف فاحشی با دیگر مهارت ها داشته باشد.

منظور از اختلاف فاحش اختلاف بیش از ۲ نمره ای بین مهارت های مختلف بر اساس مقیاس سنجش آزمون آیلتس می باشد. البته توجه داشته باشید که معیار سنجش توانایی شما در روز آزمون بر اساس ۴ مولفه ی تلفظ، تنوع ساختاری، تنوع لغوی و پیوستگی گفتگوی شماست. که در هر کدام از این ۴ مولفه از ۰ تا ۹ یک نمره به شما داده شده و میانگین آن به عنوان نمره ی اسپیکینگ شما لحاظ می گردد. پس برای رسیدن به نمره ی ۷ بایستی هر کدام از این ۴ مولفه را تا سطح نمره ی ۷ ارتقا دهید که منابعی که در زیر معرفی می شوند هر کدام به تقویت آن جنبه از مهارت اسپیکینگ شما می پردازند.

بهترین منابع آیلتس خودخوان برای تقویت مهارت مکالمه

Real Listening & Speaking 1 – ۴

این مجموعه کتاب ها منبع بسیار کاملی برای تقویت دو مهارت لیسنینگ و مکالمه برای رسیدن از سطح پایه به حداقل سطح نمره ی ۷ آیلتس می باشد. در واقع این کتاب به صورت تخصصی به معرفی خط مشی های کلی در بخش اسپیکینگ پرداخته و به طور دقیق فاکتور پیوستگی مکالمه شما را تقویت می کند. شاید برای شما این سوال یپش بیاید که فاکتور تلفظ را چگونه باید اصلاح کرد؟ خب در اینجا باید بگویم که همانطور که قبلا اشاره شد مهارت ها به هم پیوسته اند و یکی از قوی ترین راه های تقویت تلفظا گوش کردن به نمونه گفتگو ها و لیسنینگ های فراوان است و به همین دلیل کمبریج مهارت شنیداری و گفتاری را در یک کتاب گنجانده چون که این دو مهارت بسیار به هم وابسته اند. پس اگر می خواهید تلفظ خود را بهبود ببخشید باید به کلیپ های صوتی بسیار گوش فرا دهید که اولویت شما بایستی در مرحله ی اول بخش های صوتی همین کتاب باشد.

منابع مناسب برای آیلتس بالای 7 برای لیسنینگ

بعد از این مرحله برای تمرین بیشتر می توانید به پادکست هایBritish Council  یاBBC  گوش دهید تا همزمان لیسنینگ و تلفظ خود را بهبود ببخشید. از دیگر راه های بهبود تلفظ ضبط صدای خود و چک کردن تلفظ کلمات گفته شده با دیکشنری های آنلاین است که دیکشنری آنلاین کمبریج در این خصوص توصیه می گردد. راه دیگر بهبود تلفظ شرکت در کلاس خصوصی است تا مدرس ایرادات تلفظی شما راواژه به واژه اصلاح کند. مجموعه ی Real Listening & Speaking در چهار سطح تدوین شده است که زبان آموز با توجه سطح فعلی خود می تواند شروع به مطالعه ی این مجموعه بکند. برای اینکه بدانید با کدام کتاب شروع کنید لازم است یا یکبار قبلا در آزمون آیلتس شرکت کرده باشید و یا در یکی از آزمون های آزمایشی موسسه ی آیلتس آفرینش شرکت کنید تا نمره ی اسپیکینگ شما به شما داده شود.

اگر نمره شما کمتر از ۴ بود بایستی از کتاب شماره ی ۱ شروع کنید. در صورتی که نمره ی شما بین ۴ و ۵ بود از کتاب شماره ی ۲ شروه کنید و در صورتی که نمره ی شما بین ۵ و ۶ بود از کتاب شماره ی ۳ و در صوتی که نمره ی شما ب۶ یا بالاتر از آن بود تنها کتاب شماره ی ۴ را مطالعه کنید. البته تعیین سطح شما بایستی توسط یکی از دو مراکز بالا که صلاحیت تعیین سطح شفاهی را دارند صورت پذیرد و تنها یک مدرس معمولی نمی تواند از شما تعیین سطح دقیقی بگیرد. نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص این مجموعه ویژگی خودخوان یا همانself-study  بودن آن است که زبان آموز را از رجوع به مدرس بی نیاز می‌کند. البته توصیه می شود برای کسب نتیجه‌ی مطلوب از یک سطح پایین تر از سطح فعلی خود شروع کنید.

Vocabulary for IELTS

لازمه ی کسب نمره ی ۷ در آزمون آیلتس ارائه ی یک تنوع ساختاری و لغوی است. برای اینکه بتوانید نمره ی ۷ در مهارت اسپیکینگ کسب کنید لازم است تا لغات مربوط به آن سطح را نیز در گفتگوی خود به ممتحن نشان دهید. یکی از منابع مناسب برای تقویت این بخش کتاب فوق می باشد که در دو نسخهVocabulary for IELTS  و نسخهVocabulary for IELTS Advanced ارائه شده است. ابتدا می توانید در سایت testyourvocab.com دامنه ی لغات خود را بسنجید اگر بالای ۷۰۰۰ بود نیازی به مطالعه ی این دو کتاب ندارید ولی در غیر اینصورت حتما بایستی بر هر دو کتاب فوق تسلط یافته تا از لحاظ لغوی در روز آزمون هیچ کمبودی نداشته باشید.

English Grammar in Use

به غیر از توانمندی لغوی کاربر بایستی تنوع ساختاری صحیح نیز در مکالمه ی خود به نمایش بگذارد که بهترین مجموعه ی موجود در بازار که قابلیت مطالعه ی خودخوان نیز دارد کتاب فوق می باشد. برای افراد سطح مبتدی (آیلتس ۴-۳) کتاب نسخه‌ی Essential Grammar in Use مناسب است و برای افراد سطح نمره ی ۴ به بالا نسخه‌یEnglish Grammar in Use Intermediate  مناسب است. برای مطالعه‌ی مفید این کتاب لازم نیست تا تمامی درس ها را بخوانید در انتهای خود کتاب آزمون تعیین سطحی وجود دارد که می توانید آن را انجام داده و نقاط ضعف خود را پیدا کنید و همان دروسی را که ضعیف هستید مطالعه کنید.

پیوستگی مکالمه

در واقع عمده ی مبحث پیوستگی و روان بودن گفتگو به دو فاکتور بستگی دارد. اولی به دانستن لغات موضوعی (Topic Vocabulary) فروان برمی گردد تا داوطلب بتواند در مورد موضوع مورد سوال سریعا کلمات مناسب آن موضوع را به یاد آورده و استقاده کند البته روان بودن گفتگو تنها به دانستن لغات فراوان نیست بلکه داوطلب بایستی دانش فعال ساختاری صحیحی را به نمایش بگذارد. اگر مکالمه ای بخواهد روان باشد داوطلب بایستی هنگامی که کلمان موضوعی را در قالب های گرامری می ریزد درنگ و تامل نکند و سریعا کلمات را در قالب های صحیح ادا کند. اکثر داوطلبین دانش منفعل (passive) خوبی در حوزه ی گرامر دارند اما به هنگام گفتگو دانش فعال (active) بسیار ضعیفی از خود بروز می دهند. راه حل چیست؟

دو موسسه ی قدیمی شکوه و کانون زبان ایران در اوایل شروع به کارشان روش بسیار کارآمدی برای تقویت دانش فعال ساختاری داوطلبین به کار گرفتند که به حق یکی از برترین روش های تقویت دانش فعال گرامری می باشد. حفظ کردن مکالمات از پیش آماده شده کلیدی ترین راه حل این مساله است. بهترین پیشنهاد حفظ مکالمات کتب کانون زبان ایران در سطوح Elementary است این سطح که ۳ کتاب دارد در هر درس ۱ مکالمه ی بسیار مناسب معرفی می کند که در صورتی که داوطلبین می خواهند دانش گرامر فعال مناسبی(البته در سطح پایه) از خود نشان دهند می توانند مکالمات این سری کتاب ها را حفظ کرده و با خود تمرین کنند قطعا از نتایج به دست آمده شگفت زده خواهید شد!

اصلاح ساختاری و لغوی (این مرحله اختیاری است)

هر چند تسلط بر منابع فوق نیاز شما را به این مرحله برطرف میسازد اما برای آن دسته از زبانی آموزانی که دچار کمبود وقت برای اماده سازی آزمون هستند و یا می خواهند قبل از آزمون از صحت مطالب فرا گرفته شده مطمئن شوند لازم است حداقل چند جلسه در کلاس های عمومی و یا ترجیحا خصوصی شرکت کنند تا مدرس ایرادات آنها را گرفته و برطرف سازد. حتی در صورتی که شما به لحاظ تنوع ساختاری و لغوی در سطح نمره ی ۷ آیلتس باشید اما دچار اشتباهات پایه ای باشید قطعا ۱ نمره و یا بیشتر به خاطر این مساله از دست خواهید داد پس برای اطمینان از کسب نمره ی مطلوب شرکت در کلاس های تدریس خصوصی آیلتس نیز قویا توصیه می شود.

فیلم برنامه پنج مرحله آمادگی آزمون آیلتس

امیدواریم با این مقاله به بهترین منابع آیلتس خودخوان بالای 7 دست یافته باشید.

نویسنده: محمد پورامیری

ادامه مطلب