اعداد ترکی استانبولی با تلفظ و معنی فارسی + فیلم آموزشی

آموزش اعداد ترکی استانبولی با تلفظ + فیلم آموزشی

آموزش اعداد ترکی استانبولی با تلفظ عنوان این مطلب از لینگومن است. همانطور که می دانیم اعداد به چند دسته، ترتیبی، حسابی و … تقسیم بندی می شوند. در اینجا سعی خواهیم کرد به مرور تمامی این اعداد را توضیح دهیم. لازم به ذکر است اعداد ذکر شده برای ترکی استانبولی در ترکی آذربایجانی هم کاربرد دارند. با ما همراه باشید تا با هم به آموزش اعداد ترکی استانبولی بپردازیم. ضمنا در انتهای مطلب نیز فیلم آموزشی نحوه تلفظ اعداد ترکی قرار داده شده تا به بهترین شکل بتوانید اعداد ترکی را تلفظ نمایید.

آموزش اعداد ترکی استانبولی با تلفظ

اعداد ترتیبی با پسوندهای زیر ساخته می شوند:

inci/-ıncı/-uncu/-üncü

برای نشان دادن عدد ترتیبی به شکل رقم بعد از عدد یک نقطه “.” می آید.

۱- birinci

اول

۲- ikinci

دوم

۳- üçüncü

سوم

۴- dördüncü

چهارم

۵- beşinci

پنجم

۶- altıncı

ششم

۷- yedinci

هفتم

۸- sekizinci

هشتم

۹- dokuzuncu

نهم

۱۰- onuncu

دهم

۱۱- on birinci

یازدهم

۱۲- on ikinci

دوازدهم

۲۰ yirminci

بیستم

۱۰۰- yüzüncü

صدم

۱۰۰۰- bininci

هزارم

Kaçıncı

چندمین، چندم

Sonuncu

آخرین، آخر

– فرق سوم و سومین در این است که اگر اسم ابتدا بیاید می گوییم سوم و اگر در آخر بیاید می گوییم سومین. هم سوم و هم سومین üçüncü معنا می دهند. مانند:

کتاب سوم  /  سومین کتاب

üçüncü kitap

چند مثال:

beşinci kat

طبقه پنجم

altıncı bölüm

قسمت ششم

kaçıncı mevsim?

فصل چندم؟

Sonuncu durak

ایستگاه آخر

فیلم آموزش اعداد ترکی استانبولی

در این فیلم آموزشی، مدرس به صورت کامل و جامع به آموزش پسوندها و همچنین نحوه تشکیل اعداد ترتیبی در زبان ترکی می پردازد. با هم به تماشای این ویدیو ارزشمند می نشینیم.

مکمل یادگیری اعداد ترکی استانبولی

امیدوارم از مطلب بالا لذت برده باشین و آموزش اعداد ترکی استانبولی رو به خوبی یاد گرفته باشین. و اما برای یادگیری بیشتر زبان ترکی پیشنهاد می کنم دانلود کتاب دیکشنری لغات ترکی استانبولی | A Frequency Dictionary of Turkish رو فراموش نکنین.

  دانلود نرم افزار آموزش زبان ترکی Easy Learning Turkish v6.0

و اما نکته ای که در اینجا حائز اهمیت بسیاره و اغلب زبان آموزا ازش غافل می شن، عناصر مهم در یادگیری و به یادسپاری مطالب مورد مطالعه هست. این سه عنصر، تمرین، تکرار و نظم در یادگیری هستن. بر کسی پوشیده نیست که اگر این سه عنصر در هنگام مطالعه و یادگیری مورد غفلت زبان آموز یا در کل محصل ها قرار بگیره، بی شک تنها عایدیش، اتلاف زمان و هزینه برای یادگیری هست. پس هر مبحثی رو که می خوایم یاد بگیریم باید به این سه عنصر توجه ویژه ای داشته باشیم.

موارد آموخته شده رو تمرین کنیم، تمرین هامونو تکرار کنیم و از همه مهم تر در این دو موضوع نظم و ترتیب داشته باشیم. امیدوارم موارد گفته شده بتونه برای شما زبان آموزای عزیز مفید واقع شده و گامی در جهت بهبود دانش زبانی شما باشه. ما در لینگومن همیشه سعی می کنیم بهترین ها را برای شما به ارمغان بیاوریم.

ادامه مطلب