چگونه برای آیلتس بخوانیم؟ تجربیات یک آزمون دهنده + منابع پیشنهادی

چگونه برای آیلتس بخوانیم؟ تجربیات یک آزمون دهنده + منابع پیشنهادی

چگونه برای آیلتس بخوانیم؟ چگونه برای آیلتس آماده شویم؟ چگونه برای آیلتس برنامه ریزی کنیم؟ پاسخ به این سوالات و خیلی از سوالات دیگر که ذهن زبان آموزان را مشغول کرده عنوان این مطلب از لینگومن است. در این مطلب از سری مطالب چگونه برای آیلتس آماده شویم؟ تجربیات یک آزمون دهنده آیلتس را خدمت شما زبان آموزان گرامی تقدیم می کنیم. وی در این متن به موارد ضروری در خصوص آمادگی آزمون آیلتس، منابع مورد نیاز و تجربیات خود از این آزمون پرداخته است. در این جا شما را دعوت می کنیم تا با ما در ادامه همراه باشید.

چگونه برای آیلتس بخوانیم؟ (بخش لیسنینگ)

روشی که قراره در اینجا توضیح بدم چیز خاصی نیست، مجموعه ای از تجربیات دیگران است که در سطح اینترنت پخش شده است و بنده در طول ۳ هفته آن را تست کردم و نتیجه این بود که نمره Listening من در IELTS جنرال ۶٫۵ شد، تضمینی هم نیست این روش! در صورت صلاحدید می توانید استفاده کنید.

کتاب های مورد استفاده برای آمادگی آزمون آیلتس و نحوه استفاده از آنها :

  1. بنده تمرین خود را با کتاب های Cambridge 4 , 5 , 6, 7 انجام دادم و ۱۶ تست این کتاب را کار کردم و سطح سوالات آزمون اصلی چه از نظر کلمات پاسخ سوال ها ، سختی و آسانی گفتگوها ، لهجه ها ، صحبت اشخاص با یکدیگر در طول آزمان کاملا به مانند کتاب های کمبریچ بود . پس توصیه می کنم خودتان را با آزمون های این کتاب ارزیابی کنید .
  2. تست های این کتاب ها را به اصطلاح نسوزانید ، من ۱۰ آزمون را با جنبه آموزشی رفتم جلو و ۶ آزمون آخر را در شرایط آزمونی کار کردم .
  3. بنده کتاب Vocabulary for IELTS انتشارات کمبریج را به شما توصیه می کنم ، من با کار بر روی کلمات همین کتاب ۶٫۵ گرفتم . بعدا که دوباره این کتاب را خواندم دیدم چقدر کلماتی بودند که من خواندم بود و جواب آزمون بودند ، مثلا tutor ، مثلا adviser و خیلی چیزهای دیگه که مطمئن هستم آنها در دل این کتاب بودند . پس این کتاب رو جدی بگیرید
  دانلود کتاب راهنمای آزمون آیلتس ۱۰۱ Helpful Hints for IELTS

نکته برداری در رابطه با آزمون لیسنینگ:

در طول تمرین روی تست ها به منظور آمادگی برای آزمون آیلتس با نکات جالبی روبرو می شدم که آنها را یادداشت میکردم که در ذهن داشته باشم و همیشه قبل از شروع یک آزمون جدید کل نکات رو مرور می کردم .

اجازه بدهید به چند نکته اشاره کنم :

  1. در آزمون لیسنینگ حتما پاسخ یکی از سوالات که معمولا در بخش اول هم هست یک اسم خاص هست و به صورت حرف-حرف گوینده آن را می گوید ، حواسمان باشد که ممکن است اول اسم کامل را بگوید و شخص دوم درخواست حرف به حرف گفتن را بکند که شخص اول مجددا حرف به حرف می گوید و یا شخص اول خودش مستقیما بعد از گفتن اسم کامل یکباره شروع کند به حرف به حرف گفتن اسم اعلام شده و باید سریع آن را یادداشت کنیم .من خودم در آغاز تست زدن برای آمادگی آیلتس با این نوع سوال ها مشکل داشتم و همیشه از گوینده عقب می افتادم و یک حرف عقب افتادن مساوی از دست دادن سوال هست و تنها کاری که کردم چندین بار در هنگام زدن تست های آزمایشی اون بخش اعلام اسم به صورت حرف به حرف را تکرار می کردم و چندین بار جواب را سریع روی کاغذ می نوشتم تا ذهنم آماده شد برای این نوع از سوالات و در آزمون اصلی هم این سوال را درست جواب دادم

  2. اینکه در هنگام حرف به حرف گفتن یک کلمه بهR ، آ گفته می شود را دقت کنیم و گیچ نشیم که یک دفعه این “آ” که گفت منظور حرف “A” نیست، بلکه منظور حرف “R” هست! معمولا در آزمون ها از این کلمه “R” استفاده می شد برای پاسخ های حرف به حرف و خیلی راحت با چند بار تمرین به روش بالائی این مشکل هم برطرف شد و در ذهنم نهادینه شد کهآ” یعنی “R” و نه “A” و برای حرف “A” می گویند “ای
  3. اینکه در لهجه بریتیش این “ر” اگر بعد از حرف صدادار بیاید تلفظ نمی شود خیلی خیلی خیلی مورد استفاده قرار میگیرد . در اکثر مکالمات از این کلمه استفاده می شد و منم سعی کردم وقتی داشتم روی تلفظ کلمات کار می کردم این قانون را استفاده کنم و کم کم برام عادی شد این مسئله و خیلی راحت کلمات را تشخص می دادم.
  4. این که دیده ام در اکثر موارد پاسخ یکی از سوالات یک مجموعه عدد و یا عدد-حرف هست مثل تلفن، مثل موبایل، مثل شماره بلیط، شماره رزرویشن و … که باید اعداد را سریع بنویسم و دقت کنیم که به عدد ۰ در هنگام اعلام “او” می گویند نه “Zero” و البته در برخی موارد مثلا یه دانشجو مهاجر می خواهد تلفنش را بگوید به جای “او” می گوید “زیرو” و اینکه در خیلی از موارد دو عدد به طور مثال ۷ رو پشت سر هم قرار می دادند و می گفتند double seven به جای seven seven که این هم با روش تکرار آن بخش مکالمه و نوشتن پاسخ به عنوان چند باره عادی می شد و راحت به این سوال ها پاسخ می دادم .
  5. اینکه سوالات را خیلی سریع و جلو جلو مرور کنید خیلی مهم است چون اگر ندانید موضوع مکالمه چیست و پاسخ ها در رابطه با چه موضوعاتی هستند مساوی است با از دست دادن سوال ها ، پس سریع بروید و سوال ها را بخوانید و اگر مثلا Section 1 را تمام کرده اید سریع بروید به Section 2 و Section 3 و همینجوری جلو جلو حرکت کنید تا دید داشته باشید نسبت به سوال ها.
  6. وقتی سوال ها را می خوانید کلمات کلیدی را مشخص کنید تا بدانید که محدوده پاسخ سوال ها چیست .
  7. در جای خالی مشخص کنید که قرار هست adjective بیاید، یک اسم خاص بیاید، یک noun بیاید، یک فعل و … این خیلی به شما کمک می کند .
  8. وقتی قرار هست که اسم قرار بگیرد ، گوش خود را تیز کنید ببینید S جمع می آورند یا نه ، در خیلی از موارد با اینها بازی می کنند و سوال را از دست می دهید، خیلی روی این موضوع کار کنید .
  9. در سوالات چند گزینه ای دقت کنید که معمولا تمام گزینه هائی که به عنوان پاسخ ارائه شده اند (مثلا هر ۴ گزینه) به یک شکلی در متن گفتگو اعلام می شوند، گزینه های نادرست به صورت تابلو ! و عینا می آمدند در متن گفتگو و گزینه جواب به شکل جالبی با استفاده از کلمات مترادف اعلام می شد که پاسخ سوال بود
  دانلود کتاب لغات آیلتس IELTS HighScore Vocabulary List

یکی از بخش هائی که خیلی در پیشرفت نمره لیسنینگ به من کمک کرد Tape Script های انتهای کتاب بود ، بعد از اینکه یک آزمون را کامل پاسخ می دادم و نمره خودم رو متوجه می شدم، سعی می کردم تک تک جملات مکالمه رو چندین بار گوش بدم ، باعث میشد اولا گوشم به تلفظ صحیح خیلی از کلمات عادت کنه، بعد وقتی به محدوده سوالات و پاسخ آنها میرسیدم خیلی راحت متوجه میشدم که چه جوری پاسخ سوال مطرح میشه، واقعا این مورد رو نمی تونم با نوشتن بگم !

واقعا خیلی سخته که بیام لیسنینگ رو توضیح بدم اینجا ولی خوب تلاش خودم رو کردم دیگه، به صورت خلاصه بگم آزمون لیسنینگ خیلی راحته به شرطی که تمرین زاد بکنید و گوشتون به شنیدن مکالمه های انگلیسی عادت کنه و بتونید کلمات رو از هم تشخیص بدهید

روشی که قراره در اینجا توضیح بدم چیز خاصی نیست، مجموعه ای از تجربیات دیگران است که در سطح اینترنت پخش شده است و بنده در طول ۳ هفته آن را تست کردم و نتیجه این بود که نمره Listening من در IELTS جنرال ۶٫۵ شد، تضمینی هم نیست این روش ! در صورت صلاحدید می توانید استفاده کنید .

ادامه مطلب