فرق effect و affect در زبان انگلیسی + مثال

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
فرق effect و affect در زبان انگلیسی + مثال

فرق effect و affect در زبان انگلیسی به همراه مثال عنوان این مطلب از لینگومن است. این دو کلمه از نظر ظاهری بسیار شبیه به هم اند اما معانی متفاوتی دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا فرق بین effect و affect را با هم یاد بگیریم.

فرق effect و affect در زبان انگلیسی

چیزی که حتی از معنی کلمه هم مهم تر است، تلفظ آن هاست. ابتدا به تلفظ این دو کلمه دقت کنید:

به تلفظ affect دقت کنید: /ə fekt/

حالا به تلفظ effect دقت کنید: /I fekt/

همان گونه که مشاهده می کنید، این دو واژه از نظر تلفظ هم بسیار شبیه به هم هستند. به کلماتی که مثل هم تلفظ یا نوشته می شوند homonym یا ” هم آوا ” گفته می شود. homonym ها می توانند بسیار گیج کننده باشند. مثلاً کلمات to ،too و two همگی مثل هم تلفظ می شوند، در صورتی که معنی آن ها کاملا با هم فرق دارد.

فرق affect و effect

affect

affect یک فعل و به معنی تاثیر گذاشتن، تحت تاثیر قرار دادن و مبتلا کردن است. نکته ای که باید مدنظر داشته باشید این است که affect حرف اضافه نمی گیرد. مثلا فرض کنید می خواهید بگویید چیزی شما را تحت تاثیر قرار داد:

It’s a disease which affects mainly old people

هوای سرد می تواند محصولات کشاورزی را تحت تاثیر قرار دهد:

  نحوه نوشتن نامه انگلیسی؛ آموزش کامل با مثال کاربردی + فیلم آموزشی

Cold weather affected the crops

یا مثال های زیر:

 Many buildings were badly affected by the storm
Alcohol affects reaction time

effect

effect اغلب یک اسم است. البته کلمه “اغلب” بسیار معنی دار است. در معنای اسمش، effect یعنی اثر. پس هرگاه بخواهید بگویید اثر یک دارو، باید از effect استفاده کنید، نه از affect.

the effect of the medicine

در این معنای خودش، کلمه effect با کلماتی چون result و consequence مترادف است. به مثال های زیر دقت کنید:

Exposure to the sun had the effect of toughening his skin
His hard-work had no effect
He now needs more of the drug to achieve the same effect
The accident has had a bad effect on him
The effects of the drug soon wore off

اما تفاوت effect و affect پیچیده تر از این حرف هاست، چون effect حالت فعل هم دارد و در آن حالت به معنی موجب شدن، باعث شدن و بوجود آوردن می باشد. بعنوان مثال یک نامزد ریاست جمهوری در تبلیغاتش قول تغییرات زیادی را به مردم می دهد، اما حتی افرادی که  به او رای می دهند هم می دانند که ایجاد آن همه تغییر غیر ممکن است:

The president was unable to effect the changes he promised during his campaign.

پس همانطور که دیدید، در جمله فوق effect یک فعل و به معنی بوجود آوردن یا باعث شدن است. مثال های دیگری از این حالت فعل کلمه effect را ببینید:

They are trying to effect a settlement of the dispute.
The duty of the legislature is to effect the will of the people.

  دعوت کردن به انگلیسی، جملات پرکاربرد در مکالمه + مثال

حالت فعل effect دلیل اصلی گیج کننده بودن فرق effect با affect نیست. دلیل اصلی این مشکل، معنی مرتبط با تاثیر کلمات effect و affect است. اگر بخواهم جمع بندی کنم، هروقت خواستید بگویید تاثیر گذاشتن، باید از affect و هرگاه خواستید بگویید تاثیر باید بگویید effect. به عنوان مثال، همانطور که در تصویر زیر می بینید، رعد و برق روی درخت تاثر می گذارد و اثر آن سوختگی درخت است.

فیلم آموزش تفاوت affect و effect در زبان انگلیسی

در اینجا فیلمی را برای شما آماده کردیم که به طور کامل به شرح تفاوت این دو کلمه با ذکر مثال های کاربردی می پردازد.

مکمل یادگیری تفاوت effect و affect

امیدوارم از مطلب بالا لذت برده باشین و فرق effect و affect رو یاد گرفته باشین. و اما برای یادگیری بیشتر گرامر زبان انگلیسی پیشنهاد می کنم فیلم آموزش گرامر کامل زبان انگلیسی + تمرین | The Complete English Grammar رو فراموش نکنین.

و اما نکته ای که در اینجا حائز اهمیت بسیاره و اغلب زبان آموزا ازش غافل می شن، عناصر مهم در یادگیری و به یادسپاری مطالب مورد مطالعه هست. این سه عنصر، تمرین، تکرار و نظم در یادگیری هستن. بر کسی پوشیده نیست که اگر این سه عنصر در هنگام مطالعه و یادگیری مورد غفلت زبان آموز یا در کل محصل ها قرار بگیره، بی شک تنها عایدیش، اتلاف زمان و هزینه برای یادگیری هست. پس هر مبحثی رو که می خوایم یاد بگیریم باید به این سه عنصر توجه ویژه ای داشته باشیم.

موارد آموخته شده رو تمرین کنیم، تمرین هامونو تکرار کنیم و از همه مهم تر در این دو موضوع نظم و ترتیب داشته باشیم. امیدوارم موارد گفته شده بتونه برای شما زبان آموزای عزیز مفید واقع شده و گامی در جهت بهبود دانش زبانی شما باشه. ما در لینگومن همیشه سعی می کنیم بهترین ها را برای شما به ارمغان بیاوریم.

  مکالمه انگلیسی در طلا فروشی؛ جملات رایج و ضروری

امیدواریم با مطالعه این مطلب، تفاوت effect و affect را به طور کامل متوجه شده باشید.

ادامه مطلب