آسان ترین و سخت ترین زبان دنیا کدام است؟ + 23 زبان سخت دنیا!

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
آسان ترین و سخت ترین زبان های دنیا کدامند؟

شاید این سوال هم برای شما پیش آمده باشد که آسان ترین و سخت ترین زبان دنیا کدامند، برخی از زبان شناسان معتقدند که هیچ چیزی به عنوان “زبان سخت” یا “زبان آسان” وجود ندارد. از سوی دیگر کارشناسان زیادی هم هستند که به این عناوین اعتقاد دارند. به نظر میاید که نظر گروه دوم منطقی تر باشد.

قطعا هیچ پاسخ کوتاهی برای این سوال وجود ندارد چون سخت بودن یا آسان بودن یک زبان به عوامل زیادی بستگی دارد که ما قصد داریم به دو مورد بسیار مهم آن بپردازیم.

زبان مادری شما چیست؟

سیستم های زبانی زیادی وجود دارند که یا از همدیگر متفاوت هستند یا شبیه هم هستند. مثلا اگر زبان مادری یک شخصی که می خواهد زبان اسپانیایی را یاد بگیرد پرتغالی باشد یادگیری اسپانیایی برای آن شخص بسیار آسان می شود چون این دو زبان از یک خانواده هستند و بسیار شبیه همدیگر هستند. ولی اگر یک ایرانی بخواهد این زبان را یاد بگیرد قطعا شرایط برای آن شخص مشکل می شود.

آیا زبان هدف سیستم پیچیده ای دارد؟

نکته ای که صحبت کردن درباره آسان بودن یا سخت بودن زبان ها را پیچیده می کند این است که هر زبان از چهار مهارت تشکیل شده است؛ گوش دادن (Listening)، صحبت کردن (Speaking)، درک مطلب (Reading)، و نوشتن (Writing). به عبارتی دیگر زبان ها چند بعدی هستند.

  فرق effect و affect در زبان انگلیسی + مثال

شاید شنیده باشید که زبان چینی سخت ترین زبان دنیا است، این به طور کلی درست است. سیستم نوشتاری زبان چینی بیش از 47 هزار حرف دارد که حدود 8 هزار حرف آن رایج هستند. علی رغم این سیستم پیچیده نوشتاری، زبان گفتاری چینی بسیار ساده تر است طوری که تقریبا هیچ ‘زمانی’ (tense) برای افعال وجود ندارد و چینی ها زیاد با حروف اضافه هم سر و کار ندارند.

در مقابل زبان انگلیسی فقط 26 حرف الفبا دارد و این زبان تقریبا از هر لحاظ دیگری هم ساده است (البته این نکته هم قابل ذکر است که تلفظ ها در زبان انگلیسی برای یادگیری آن مشکل ساز هستند).

تقریبا می توان گفت نقطه عکس زبان چینی زبان کره ای است که زبان نوشتاری آن را می توان در مدت کوتاهی یاد گرفت ولی زبان گفتاری آن بسیار سخت است.

عوامل زیاد دیگری هم وجود دارد که مهم هستند مثل علاقه، انگیزه، فرهنگ، موانع روانشناختی (از جمله عوامل مربوط به هوش هیجانی) و غیره.

تحقیقات زیادی درباره این موضوع انجام گرفته است که یکی از معتبرترین آنها متعلق به موسسه زبان های خارجه آمریکا است. این موسسه آمریکایی که این تحقیق را از دید انگلیسی زبان ها انجام داده است درجه سختی زبان های خارجی برای افرادی که زبان مادری آنها انگلیسی است را به 3 دسته تقسیم کرده است. شما می توانید این دسته ها را در نمودار زیر مشاهده کنید (دسته اول آسان، دسته دوم متوسط و دسته سوم سخت است):

اینفوگرافی سخت ترین زبان دنیا و آسان ترین زبان ها

در ین بخش از مقاله به اینفوگرافی سخت ترین زبان دنیا به همراه آسان ترین شان می پردازیم. در این اینفوگرافی همانطور که مشاهده می شود، 23 زبان زنده دنیا را به ترتیب آسان ترین زبان برای یادگیری تا سخت ترین زبان دسته بندی نموده است. همانطور که ملاحظه می کنید طبق این اینفوگرافی زبان های اسپانیایی، هلندی، پرتغالی، سوئدی، فرانسوی!!!، آفریقایی، ایتالیایی، نروژی و رومانیایی در دسته زبان های آسان جهت یادگیری قرار گرفته اند.

  چند داستان کوتاه انگلیسی با ترجمه فارسی

در ادامه زبان های نسبتا سخت شامل این عناوین می شوند: هندی، تایلندی، روسی، صربی، ویتنامی، یونانی، ترکی، عبری، لهستانی و فنلاندی.

در نهایت هم در انتهای لیست و بخش سخت ترین زبان دنیا زبان عربی، ژاپنی، کره ای و چینی قرار دارند. بنابراین نتیجه می گیریم که زبان چینی سخت ترین زبان دنیا جهت یادگیری و آموزش است. 

آسان ترین و سخت ترین زبان های دنیا کدامند؟

ادامه مطلب