فعل معلوم و مجهول در ترکی استانبولی + فیلم آموزشی

زمان مطالعه: 20 دقیقه
فعل معلوم و مجهول در ترکی استانبولی + فیلم آموزشی

فعل معلوم و مجهول در ترکی استانبولی + فیلم آموزشی عنوان این مطلب از وبلاگ لینگومن است. در این مطلب به آموزش گرامر ترکی استانبولی و نحوه ساختن فعل مجهول از معلوم در زبان ترکی می پردازیم. فعل معلوم فعلی است که فاعل آن معلوم است. مانند حمله «او غذا خورد». اما فعل مجهول فعلی است که فاعل آن مشخص نیست مانند جمله «غذا خورده شد». در این مطلب به نحوه ساخت این نوع افعال در زبان ترکی استانبولی می پردازیم. با ما همراه باشید.

فعل معلوم و مجهول در ترکی استانبولی

طریقه ساخت فعل مجهول از معلوم در زبان ترکی استانبولی

– اگر ریشه فعل به حرف صدا دار ختم شود یک n می گیرد مانند:

Söylemek———–Söylenmek
Ödemek—————Ödenmek
Aramak—————–Aranmak
Yıkamak—————Yıkanmak
Temizlemek—-Temizlenmek

– اگر ریشه فعل به حرف بی صدا ختم شود به ریشه فعل il/ıl/ül/ül اضافه می شود:

Sevmek ————–Sevilmek
Yazmak—————Yazılmak
Unutmak———–Unutulmak
Öldürmek———-öldürülmek
Etmek ——————–Edilmek

– در افعالی که ریشه فعلشان به حرف بی صدای L ختم می شود ın/ in/un/ün اضافه می کنیم:

Bulmak——–Bulunmak
Bilmek———–Bilinmek
Almak————Alınmak
Silmek————silinmek

فیلم آموزش فعل معلوم و مجهول در زبان ترکی استانبولی

مکمل یادگیری

امیدوارم از مطلب بالا لذت برده باشین و فعل معلوم و مجهول در ترکی استانبولی رو یاد گرفته باشین. و اما برای یادگیری بیشتر زبان ترکی استانبولی پیشنهاد می کنم به مطلب آموزش افعال پرکاربرد ترکی استانبولی با معنی و فیلم آموزشی | Turkish Common Verbsنیز نگاهی بندازید.

  سلام و احوالپرسی به انگلیسی؛ مکالمه، لغات و جملات رایج و کاربردی

و اما نکته ای که در اینجا حائز اهمیت بسیاره و اغلب زبان آموزا ازش غافل می شن، عناصر مهم در یادگیری و به یادسپاری مطالب مورد مطالعه هست. این سه عنصر، تمرین، تکرار و نظم در یادگیری هستن. بر کسی پوشیده نیست که اگر این سه عنصر در هنگام مطالعه و یادگیری مورد غفلت زبان آموز یا در کل محصل ها قرار بگیره، بی شک تنها عایدیش، اتلاف زمان و هزینه برای یادگیری هست. پس هر مبحثی رو که می خوایم یاد بگیریم باید به این سه عنصر توجه ویژه ای داشته باشیم.

موارد آموخته شده رو تمرین کنیم، تمرین هامونو تکرار کنیم و از همه مهم تر در این دو موضوع نظم و ترتیب داشته باشیم. امیدوارم موارد گفته شده بتونه برای شما زبان آموزای عزیز مفید واقع شده و گامی در جهت بهبود دانش زبانی شما باشه. ما در لینگومن همیشه سعی می کنیم بهترین ها را برای شما به ارمغان بیاوریم.

ادامه مطلب